måndag 29 augusti 2011

Scuba Diving - och jag som är rädd för fiskar...

I lördags blev jag, Elina, Anders och Bianca hämtade på skolan av våran scubainstruktör Scott.
Det hade blivit dags för oss att dyka efter några veckors teori. Exciting!!
Trots dåligt väder hade vi jättekul, gjorde ju faktiskt inget att det regnade och åskade emellanåt för vi var ju ändå under ytan nästa hela tiden.

Vi åkte hem till Scott som bor i Emu Park, cirka 30 min från Rockhampton. Där skulle vi sova en natt. Vi bytte om till bikini och gav oss i väg till havet med båten på släp.
När vi kom fram till Keppel Island efter en guppig och snabb tur på vattnet var det lite prat och mycket action som gällde. (Kanske inte riktigt min grej enligt Stefan).

Fram med utrustning och våtdräkter. Efter en liten genomgång gick vi ner till stranden och hade lite övning på grunt vatten. Efter den lilla övningen var det dags att åka ut med båten och dyka på riktigt.

"Fan, jag är nervös, jag vet inte om jag vill göra det här"

Min rädsla för stora, fula. äckliga fiskar låg och skavde i bakhuvudet, så gjorde även tanken på att det faktiskt finns hajar i vattnet. Men vad fasen hade jag för alternativ nu??! Jag satt i båten med full utrustning redo att hoppa i. ETT, TVÅ, TRE, PLOPP!!
Första dyket var förvirrande innan man fick ordning på flytkontrollen, råkade trycka fel och fyllde min väst med luft så jag bara rusade upp mot ytan.. HEHE ;) Ingen större skada skedd, man lär sig av misstagen som dom vuxna brukar säga. Och det gjorde jag och även de andra.

Vi gjorde sammanlagt fyra dyk och de tre sista gick riktigt bra. Min rädsla för fiskar försvann någonstans på vägen, jag hade så mycket annat att tänka på. Under ytan såg vi haj, havsorm, stingrocka (både stora och små), och NEMO ;) Vi såg massa fula stora fiskar, dom simmade på rad redo att attackera, jag simmade förbi ett gäng fiskar, vände på huvudet och tittade på dom. En av fiskarna tittar då tillbaka på mig, han vrider på sig för att kunna titta mig rakt i ögat.

"Iiiiih, sluta titta på mig jävla äckel" Jag slutade genast titta på honom, Vill ju inte mucka gräl i onödan så att säga.

Så nu har jag ett dykarcertifikat och kan dyka vart som helst i världen om jag vill :)

Här är några bilder från helgen.

Hemma hos Scott i köket

Utanför rummet jag och Elina sov i

Kom i håg det!!

På väg till Keppel Island

Lagom tight!

Redo att dyka!

Fick besök av papegojor

Dom var inte rädda för oss :)

Jag är redo!

Tummen upp för Anders körning

Exhalterande

Glada :)

På väg ner i djupet

Allt ok!

Fula fiskar

Team No. 1

En haj! Såg den inte först.

Fin fisk

Lagom trötta

Glada men frusna

Tjoho!

Jag

Dags att dyka ner i djupet

Jag

På upptäcktsfärd i det stora havet


Elina & Jag

Söt

Var tvungna att ta på utrustningen i vattnet

Stingrocka


Stingrocka igen

I väntan på hemfärd

Helgens belöning: Varm choklad!!

Inga kommentarer: