tisdag 23 augusti 2011

Våran road trip upp till Cairns!

Tänkte att det var dags att uppdatera lite. Vi var ju på semester i 10 dagar för ett tag sen.
Vi var 8 st som åkte tillsammans i två bilar som vi hyrt. Resan startade i Rockhampton med Cairns som mål. Jag kommer självklart inte kunna skriva om allt som hände, ni får nöja er med en liten sammanfattning :)

På vägen upp till Cairns gjorde vi flera stopp eftersom det tar typ 13 timmar att köra dit.
Första stoppet var Airlie Beach. Vi kom fram på fredagkväll, vi gjorde inte mycket mer än att bara sova där. Nästa dag gick vi upp tidigt för att hinna med båten ut till Magnetic Island från Townsville.
Efter några timmars körning hann vi med cirka en minuts marginal med båten.
På Magnetic Island matade vi Wallabies och såg vilda koalor, synd bara att jag inte fick gosa med koalorna... Vi vandrade upp på ett berg och tittade på den fina utsikten.
En natt på Magnetic Island och det var dags att bege sig vidare, nästa stopp var Mission Beach.
Vi sov en natt på Absolute Backpackers hostel. Det var det bästa hostlet av alla. Vi träffade riktigt sköna människor som vi festade med på kvällen. Nästa dag spenderades på stranden i Mission Beach. Så jäkla underbart att bara ligga där och götta sig. Vi har ju fortfarande lite kyligt väder i Rockhampton så vi njöt verkligen av värmen i norr.

På eftermiddagen var det dags att dra vidare upp till Cairns. Vi var framme på kvällen och checkade in på vårt hostel, Wood Duck. I priset ingick gratis kvällsmat på ett ställe varje dag. Första dagen i Cairns spenderade jag, Elina och Bianca vid en lagoon som dom byggt upp inne i stan. 33 grader varmt och inte ett moln på himlen. Jag kunde inte vara mer nöjd :)
Efter att ha stekt några timmar var det självklart dags att kolla in utbudet av shopping. Vi hittade en affär med billabong, volcom och alla snygga surf/skatemärken. Dom hade rea så jag fyndade två linnen, ett billabong och ett volcolm, kunde inte låta bli. Lite måste en ju få unna sig ;P

Dag två i Cairns var tooookig!! Vi var 5 tjejer som bestämde oss för att hoppa fallskärm. Galet, galet! Allt gick väldigt fort, in i bussen på med sele och hela skiten. In i flygplanet, få lite instruktioner.
Se andra före mig hoppa ut från planet, hinna tänka "va fan håller jag på med", falla handlöst mot marken med en stor jäkla karl på ryggen!! Det var verkligen sjukt, en häftig upplevelse. Vi fick se stora barriärrevet från ovan och jag trotsade min flyg- och höjdrädsla. Jag är fan awesome! ;)
På kvällen blev det några drinkar i baren.

Nästa dag var det tidig uppgång som gällde, vi skulle med en båt ut och snorkla i stora barriärrevet. Det var en dagstur där mat och snorklingsutrustning ingick. Vi låg på däck och solade, tror jag till och med slumrade till lite gott där också. Att snorkla i barriärrevet var crazyness. Det kändes som att man var i ett stort akvarium med bassängvatten, det var så klart. Vi såg massa fina fiskar...och några fula också :)

Efter fyra nätter i Cairns begav vi oss tillbaka till Airlie Beach för att spendera sista helgen där. Vi mötte upp ett gäng från Colleget som hade kört upp för att festa med oss. Fredag och lördag var det fest all in som gällde! En annan vet ju hur man dricker va!! Som svensk har man en hel del att lära dom andra :P Oj oj oj, det är inte lätt alla gånger.. tsss ;)
Vi åkte även ut på en dagstur med en båt i Airlie Beach, för att besöka de berömda Whitsunday Islands. Vita stränder, helt fantastiskt fint!

Här kommer lite bilder från resan!

Det fanns gott om roliga skyltar längs vägen
Flera fanns för att hålla förare vakna

Framme i Airlie Beach första natten
Frukost i Airlie Beach
Vi spelar kort på Magnetic Island
Matar Wallabies på Magnetic Island
Söting
På vandring i bergen
Bianca, Matti & Jag
Första vilda koalan vi såg på Magnetic Island
Elina kollar in utsikten
Matti
Dans på toppen
Vi såg en tredje ursöt koala
Koalan göttar sig lite
Matpaus i vandringen
Checking the view
Här står jag under koalan! Lycklig!! :)
Mission Beach och fullt ös!
Vi spelade Jenga med ett uppdrag på varje kloss. Kul kul!!
Dagen efter spenderades på stranden
Mission Beach. Blev tyvärr förstörd av översvämmning
Elina på Mission Beach
Mission Beach!
Jag och Elin på en palm
Älskade Mission Beach!
Framme i Cairns och lagoonen
Vi deltog i ett quiz och vann 100 dollar
Billiga drinkar ;)
Båttur på Stora Barriärrevet =)
Behöver jag säga hur gött vi hade det?!
Några av fiskarna i revet
Mer fiskar
En stor jävel, det första jag såg när jag dök i

Lunchen på båten! Mums!! (Självklart drack jag cola)
Elina  & Jag på båten
Hawaiian night på nattklubben
Innan vi beger oss upp i luften
Ren och skär rädsla genom hela kroppen i detta ögongblick!!
Fortfarande skräckslagen!
Woho! Jag faller fritt mot marken!

Jag gjorde det!! HELL YEAH!!
Drink på kvällen efter hoppet
Elina ställde upp i en tävling och vann ett linne
Jag hade uppenbarligen jäkligt kul den kvällen
Ohh yeeah!
Tillbaka i Airlie Beach och utgång med de andra från College
Jag & Raff dansar någon slag marschdans(?)
Nudlar till frukost dagen efter

En båttur ut till Whitsunday Islands

Vi snorklade lite i revet

Här ser det lite ut som jag har ont...
Gillar denna bilden. Äkta lycka!

Vi solar på den absolut vackraste stranden jag sett
Superman från Norge
Lunch på stranden och jag ser märkbart bakfull ut ;P

Jaa? Så var det namnet på denna... Ödla?
Sverige VS Norge
Tuff kamp
Ett bra år!
Utgång på kvällen igen

Fest, fest, fest
Sista dagen spenderades på stranden i Airlie Beach
Slapp dag på stranden


Jag i Airlie Beach
Vi älskar Subway!
Bye bye Airlie Beach!

En liten kort sammanfattning av en väldigt lyckad resa!

Som en kille vi träffade i Mission Beach sa: "I live for the nights that I cant't remember, with the people I wont forget".

Inga kommentarer: